Een probleem met je Windows computer oplossen

Als er iets op je computer niet goed werkt is dat natuurlijk heel vervelend. Er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen om de meeste problemen op te lossen. Dit is een algemene uitleg voor Windows-apparaten. Je kan deze stappen dus zowel op een laptop, desktop als een digibord uitvoeren.


Deze handleiding helpt met het oplossen van softwareproblemen. Is er iets fysiek stuk, bijvoorbeeld een toets die los zit of een barst in het beeldscherm dan kan je het apparaat aanmelden voor reparatie.


Er zijn helpartikelen voor:

Algemene stappen:

Windows Update uitvoeren

  • Log in met het uitrolaccount op het apparaat. Sommige stappen kan je mogelijk niet onder je eigen account doen om dat deze geen administrator rechten heeft.
  • Ga via het startmenu naar instellingen.
  • Klik op Windows update.
  • Klik op Naar updates zoeken.
  • Installeer alle updates en optionele updates die beschikbaar zijn.
  • Start het apparaat opnieuw op en probeer opnieuw.

Drivers updaten

Veel problemen zijn op te lossen door de drivers (ook wel stuurprogramma’s) te updaten. In de meeste gevallen zal Windows Update ook je drivers updaten. Gebeurt dat niet, dan kan je handmatig controleren of de drivers geüpdate kunnen worden. De meeste fabrikanten van computers bieden een handig hulpprogramma die alle drivers voor jouw specifieke apparaat kan controleren. Je kan ook op basis van het typenummer van je apparaat zoeken. Je kan het typenummer vinden op een sticker op de onderkant of achterkant van je computer.


Gebruik de links hieronder voor de supportpagina van jouw apparaat.

HP https://support.hp.com/nl-nl/drivers/laptops

Lenovo https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl

Acer https://www.acer.com/nl-nl/support/drivers-and-manuals

Predia https://help.presentatiemiddelen.heutink-ict.nl/category/180-modellen

Asus https://www.asus.com/nl/support/download-center/

Dell https://www.dell.com/support/home/nl-nl?app=drivers

Toshiba https://www.toshibatec.nl/service-en-support/downloads/

Dynabook https://support.dynabook.com/drivers


Opnieuw uitrollen

Heb je alle updates geïnstalleerd, de drivers bijgewerkt maar het probleem treedt nog steeds op? Installeer het apparaat opnieuw.


Hou er rekening mee dat alle lokale data op het apparaat verwijderd wordt bij het opnieuw uitrollen. Zorg dus dat al je bestanden op je OneDrive of op Sharepoint staan.

Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.