Problemen met geluid oplossen

In deze handleiding worden een aantal veel voorkomende problemen met geluid op een Windowsapparaat behandeld. Natuurlijk kan niet elk probleem opgelost worden met deze stappen, maar een groot aantal problemen wel. Zorg dat je ingelogd bent met het uitrolaccount wanneer je de stappen uitvoert. Dit account heeft meer rechten dan een normaal account.


Controleer of het geluid aanstaat.

Je ziet rechts op de taakbalk van Windows het luidsprekericoon. Staat hier een kruisje bij dan staat het geluid uit. Klik op het luidsprekericoon om dit aan te passen.


Controleer de kabels

Wil je het geluid afspelen via een aangesloten soundbar, de speakers in een aangesloten digibord of via losse speakers, controleer of alle kabels juist zijn aangesloten.

Het geluid van een laptop/pc naar een digibord kan via een HDMI-kabel lopen. In alle andere gevallen zal er een aparte audio-kabel aangesloten moeten zijn. Verwijder de kabel en plaats deze terug om te controleren of de kabel correct is aangesloten.

Controleer of de soundbar of de speakers aan staan en of de juiste invoerbron is geselecteerd.


Sluit een ander apparaat met dezelfde kabel aan op de soundbar of speakers om te controleren of het probleem in de computer of in de luidspreker zit.


Controleer of het juiste audio-apparaat geselecteerd is

Heb je wel geluid met een ander apparaat? Controleer of je het juiste audio-apparaat geselecteerd hebt:

Klik rechtsonder op het luidsprekericoon.

Klik op het luidsprekericoon

Klik op het symbool achter de volumeslider.

Klik op het icoon rechts

Je ziet een lijst met alle audioapparaten. Selecteer hier het juiste uitvoerapparaat. Weet je niet welke je moet hebben, probeer ze dan één voor één.


Update de Drivers

Zie Een probleem met je Windows computer oplossen

Geluid loopt niet synchroon met het beeld en/of hapert 

1. Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad.

2. Klik op 'Beeldscherminstellingen'.
3. Scrol iets naar beneden tot je bij het stuk over beeldschermresolutie uit komt.
4. Pas de beeldschermresolutie aan naar bijvoorbeeld '1920 x 1080', oftewel 1080p.
Controleer of het geluid nu synchroon loopt. Als het nog niet synchroon loopt dan kun je verder met deze stappen:
5. Scrol in de Beeldscherminstellingen nog verder naar beneden en klik op 'Geavanceerd beeldscherm'.
6. Bij Vernieuwingsfrequentie pas je het aan naar '60,000 Hz' indien beschikbaar.
Controleer weer of het geluid nu wel synchroon loopt.
Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.